Hörneå bys hemsida www.becken.se
Motorgård i Hörnefors - Tord och Aneth berättar
Jag har hört rykten om att många vill att det ska startas en Motorgård i Hörnefors eftersom det finns många ungdomar som är motorintresserade.
Jag kan berätta att vi 1987 och något år höll igång en Motorgård i det nybyggda Industrihuset.
Industrihuset var ganska nybyggt och kommunen hade svårigheter att fylla det med intresserade företag.
Någon startade en verksamhet med europallar men blev kortvarig pga hyresproblem mm. Svårt betala hyran eller ovilja?
Frema Motorshop, min son Fredrik med fästmö Maria, gjorde ett försök att klara hyran men fick snart inse att samhället inte var tillräckligt stort för att bära en sådan verksamhet. Båt, skoter och bil var affärsområdet. Jag har reservdelar kvar i mitt garage än :-)
Ett annat försök var tillverkning av hydraulslangar och reparationer av dylikt. Den flyttade senare till Söderslätt bakom nuvarande IKEA. Till sist stod ett antal skepp outhyrda och polisen använde ett skepp som garage för polisbilen och så småningom flyttade brandstationen in där den ff finns kvar.
Tyvärr har vi få bilder från Motorgården - det var inte så vanligt med mobilkameror på den tiden. Bilen kan vara den vi byggde, men vi byggde så många som kördes och såldes pga att de var föör välbyggda. Såna är ju reglerna i Folkrace-- alla bilar är till salu.
Motorklubben MSU södra fick då "hyra" ett skepp där vi startade ett projekt för dåvarande busungar som växte upp med buller och bång. Några av dessa var ju våra egna så det var dags att rädda upp situationen när det började hända alltför mycket otyg på kvällar och nätter. Det kördes avställda bilar utan körkort, sprängdes vägskyltar och gamla bilvrak uppe vid dåvarande soptippen. Mycket annat hände också som vi fått kännedom om senare i livet när ungdomarna växt upp och berättar. Dom är vuxna och välmående nu, kanske pga Motorgården?
Projekt Folkracebil
Ett projekt gick ut på att bygga en gemensam Folkracebil som deltagarna skulle få lära sig köra med och tävla och sedan skulle den säljas för att få inkomster.
När man fyllt 15 år kunde man på Bussjöbanan ta folkracelicens och det vara många som gjorde det, våra söner, många andras ungdomar, både tjejer och killar. "Hår-Stina" m.fl tjejer deltog och körde Folkrace med stora framgångar. Det var bästa sättet att lära sig köra bil enligt min uppfatning.
Man fick lära sig svetsa, trimma motorer och bygga stabila störtbågar i bilen och lära sig regler för hur bilen skulle byggas.
Tjejkurser
Efter önskemål från ett antal tjejer startade vi en kurs där de fick lära sig välja bil vid inköp. Sköta sin bil, byta däck, tändstift, lära känna sin bil under huven så att säga och prata skatt och försäkringsfrågor, mm, mm som man ville lära sig. Mkt uppskattad kurs som jag själv höll i.
Aneth min fru och jag jobbade flera kvällar i veckan och många helger och fick bra hjälp av alla intresserade ungdomar. Det minst roliga var förstås städning och när det drog ihop sig till den månatliga städkvällen var det glest mellan deltagarna :-) Vi ställde kanske för små krav på deltagandet där.
Verksamheten drevs som studiecirklar och det var ett elände att räkna pinnar och redovisa närvaro för att få de åtråvärda (snåla) bidragen till kostnader.
Maskiner och verktyg var hoplånade från oss föräldrar och andra intresserade, men vi gjorde försök att få kommundelsnämnden att fixa medel till det vi behövde men det var segt. Se bild på tiggarbrev till KDN.
Så småningom blev hyran för hög kommunen krävde högre och högre hyra och till sist blev den oss övermäktig och vi tvingades lägga ner verksamheten . MSU hade också risig ekonomi och kunde inte heller stötta motorgården med det som krävdes. Egentligen var det väl kommunen som skulle driva en sådan verksamhet men istället drev de oss ut ur huset och vad har detta hus inbringat under de senaste åren? Ivern att få ekonomi på Industrihuset blev slutet för motorgården. Vi var också uttröttade, men andra hade kanske kunnat ta vid.
Jo, senare har en husvagnsfirma ett antal år bedrivit verksamhet i ett av skeppen men konkursade och vad händer nu. Jo brandstationen finns kvar men den drar väl inte in några stålar - tvärtom.
Är det månne dags för en Motorgård igen??
Om någon ev skulle komma på idén att försöka - läs först och begrunda.
Det är inte lätt att få ekonomi till det.
MEN -
Vi hade jäkligt roligt och lärde känna ungdomarna väl. Många lärde sig köra bil, meka, svetsa och hade lätt att ta körkort. Jag har själv varit privatlärarare för sex ungdomar - mina tre söner och två fästmör, (som fö. inte blev deras nuvarande fruar) plus en av Estrid Bohlins barnbarn Alexandra. Alla kör bil ansvarsfullt och bra idag.
Jag är ganska säker på att flera ungdomar som var i "riskzonen" fick en bra fritid och blev goda samhällsmedborgare senare i livet, kanske pga att vi tog hand om dem på Motorgården, en viktig del av deras uppväxttid. De fick mindre tid till ofog om inte annat :-)
Tord och Aneth Fröling tillsammans med flera andra intresserade föräldrar och MSU, fd Motorgårdsansvariga.
MSU= MotorSällskapet Umeå
Besökare
Hörneå bys hemsida www.becken.se